Aug 15, 2019

Kerajaan impian si Babi

Ada satu negara di pasir berdengung. Sekarang penuh berantakan kerana adanya manusia berperangai monyet jadi sebagai pemimpin. Memimpin rakyat yang satu ketika suka berguling dijalanan.

Rakyat yang satu ketika suka memfitnah pemimpin.

Rakyat yang satu ketika goblok mendengar dan menerima berita daripada orang yang fasik.

Aku dari jauh gelak dalam hati. Padan muka engkau dan aku sekali. Sebab sekarang negara di pasir berdengung tersebut dalam keadaan sangat cacat.

Rakyat babi yang dulu bising dengan segala macam hal yang pemimpin terdahulu buat kini hilang. Walaupun kadang apa yang dibisingkan itu kadang tidak masuk akal untuk dipertikaikan.

Alasan aku selalu dengar sebab nak baiki negara yang dulu rosak. Aku tak nampak mana satu benda negara yang rosak. Mana satu negara yang mereka baiki.

Kalau kau tengok, kerajaan hari ini banyak meneruskan apa yang diusahakan oleh kerajaan sebelum ini. Walaupun perkara tersebut sebelum ini mereka tentang, mereka kutuk, mereka fitnah, mereka babi.

Si babi yang memilih tu plak sekarang senyap. dan ada yang bertaubat. dan ada yang masih bodoh.

Dulu mereka nakkan pendidikan percuma. Babi yuran unibersiti semakin meningkat sekarang!

Dulu mereka nak kurangkan hutang negara. Babi hutang negara naik sangat cepat sekarang.

Dulu mereka nak harga minyak 1.50, sekarang aku tengok mangkuk yang dok bising setiap minggu tu senyap da!

Dulu mereka nak pemimpin bersih, sekarang aku tengok banyak pemimpin sekarang penuh dengan skandal.

Dulu mereka beriya nak Lynas tutup, sekarang apa jadi?

Dulu mereka sedih dengan proton, sekarang mereka sedih tak? mereka lagi bangga dengan kerjasama tersebut.

Dulu mereka kata negara dijajah oleh 'negara besar', sekarang dekat 3 kali mereka masuk mengadap negara penjajah tersebut. Mangkuk yang bising tu sekarang senyap!

Dulu mereka kata nak hapuskan tol, sekarang mangkuk tu semua tak kisah dengan tol! Depa ni baru nampak yang tol tu untuk pendapatan negara. Dulu ,mereka fitnah untuk bagi Bini pemimpin .
berbelanja!

Banyak benda sebenarnya boleh aku kongsi disini babi-babi ni punya impian. Depa kata apa susah, lepas 5 tahun boleh tukar semula.

Kau ingat nak baiki perpecahan kaum sekarang ni ambil masa singkat ke? Nak baiki ekonomi yang rosak teruk ni ambil masa singkat ke? Nak tarik semula pelabur ambil masa singkat ke?

Si babi ni mungkin tak rasa terkesan. Tapi dia tak tau ada berjuta-juta orang terkesan hasil kebodohan si babi ni.

Semoga saja Allah menjaga pemimpin islam yang ada sekarang akan terus pimpin negara dengan baik.

No comments:

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian