Oct 18, 2015

Bisnes.

Ilmu adalah penting dalam memulakan perniagaan. Bukannya idea. atau sembang kosong. Aku melihat ramai rakan yang masuk bidang perniagaan, selepas setahun dua, ntah kemana hilang semangat dia.

Aku hampir begitu. Tapi bukan disebabkan aku tak berilmu. tak. Sebelum aku masuk bertempur dalam bidang usahawan kebenda ni, aku dah prepare banyak benda, samaada dari segi mental mahupun ilmu.

Ilmu aku cedok dari banyak perigi. Ikut kursus sana sini. Bertanya sana sini. Aku skip satu semester master semata-mata nak cari ilmu lain. Lepas aku rasa aku dah mampu bergerak, baru aku start buat.

Aku percaya konsep baby berjalan. Sebelum baby berjalan, mereka belajar bertiarap, lepas tu merayap, lepas tu berusaha berdiri dan seterusnya berjalan. Begitulah lumrah alam. Kau kena belajar.

Bila kau ada ilmu, orang sembang macam mana kencang pun kau akan tahu dia sbenarnya tak lebih hanya tin kosong. Yes TIN KOSONG. Cakap banyak tapi nothing! aku sering kali lihat.

Bodoh sombong!

Bila orang lain perlekeh kau, percayalah dia sendiri tak lebih dari kau. malah lebih teruk seperti babi. atau mungkin anjing. hahaha..

Kau cuma perlu buktikan yang kau ada ilmu dan kau mampu buat. Soal dia nak kutuk kau, atau perlekeh kau tak reti buat, tak reti jadi rakan kongsi,itu semua biarkan. kau kena tahu, siapa dia untuk judge kau? manusia berperangai syaitonnirrojim itu terlalu banyak. Mungkin dia salah seorangnya.

Tak semua yang kita tahu orang lain tahu, dan tak semua orang lain tahu kita tak tahu,.

*kalau orang lain,perlekeh kau, atau malukan kau depan orang lain dengan menengkin kau, percayalah doa orang yang teraniaya tu mustajab. Sangat mustajab.

No comments:

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian