Jun 20, 2022

Team Bola Sepak Malaysia Layak ke Piala Asia 2023 Secara Merit.

 


Setelah menunggu berpuluh tahun untuk sampai ke Piala Asia secara merit, akhirnya tahun ni Malaysia berjaya masuk. Aku pun mula-mula rasa misi ke Piala Asia misi mustahil. Yela, dua Negara yang satu kumpulan dengan Malaysia iaitu Bahrin dan Turkmenistan tu ranking Fifa lagi tinggi daripada Malaysia. Hanya Bangladesh aku rasa masa tu Malaysia boleh kalahkan.

Walaupun sebelum tu Malaysia dah benamkan Hongkong dan Brunei tapi aku still rasa Malaysia tak jauh berubah. Dah lah Coach baru Harimau Malaya Kim Pan Gon (KPG) ambil pemain yang sama daripada coach sebelum ni. Namun betul orang kata. Dalam sukan bola sepak ni, macam-macam boleh berlaku. Itali pun tak lepas ke piala dunia walaupun ranking Fifa tinggi. 

Alhamdulillah. Satu misi Malaysia untuk bola sepak telah berjaya.

Bagi aku, Kalau KPG kekalkan pemain yang bermain ketika lawan Turkmenistan tu untuk lawan Bahrin tempoh hari, mungkin result akan berbeza.

Kalau permainan Malaysia boleh dikekalkan seperti tempoh hari, insyallah Malaysia boleh pergi jauh. Bagi aku, ini antara team terbaik Malaysia.

Tahniah juga untuk team Asean yang lain, Indonesia Thailand dan Vietnam. Mungkin ini permulaan untuk pasukan bola asean meningkat naik.

Bukan mudah untuk kita sampai ke peringkat ini. Jadi sama-sama kita doakan kejayaan yang lebih untuk Harimau Malaya. Kalau kau tak mampu nak sokong, kau jangan kondem. Jangan jadi si kitol pengkhianat.



No comments:

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian