Nov 2, 2012

Kurang lelaki..,

Aku sebenarnya kempius tentang satu perkara ni. Lama dah aku ingin berkongsi disini. Biasalah, nak jadikan bahan sajian untuk korang baca dan turut sama berfikir dan terfikir. Mana tahu dapat memberi idea bernas. Tak boleh bernas pun takpe. yang penting menghiburkan untuk dibaca.

Kauorang perasan golongan pondan?. ala golongan yang digelar lelaki sotong ni. Pernah tak korang nampak bangsa selain melayu? cina ke, india ke atau suku kaum borneo yang lain ke?yang jadi pondan? lembut yang extream? pernah? aku tak pernah..

Kadang aku terfikir, apekah jadahnya melayu menguasai golongan songsang ni? Aku tak pernah nampak lagi dalam surat khabar, atau dalam dunia nyata sekarang golongan ini daripada kaum india misalnya. Kauorang pernah?

Pelik bukan?

Sudah lah sekarang ada NGO bangang yang dok pertahankan golongan ni atas nama hak asasi manusia katanya. Bagi aku itu kepala hotak. Kau bagi lah hujah macam manapun atau kau bagilah bukti apa pun untuk sokong pendapat kau, dalam islam, golongan ini tetap tidak diredhai..

Untuk menyedarkan atau memberi mereka ruang dalam masyarakat,bukan dengan memberikan mereka hak kebebasan, atau memberikan mereka 'suara' untuk meluahkan ketidakadilan masyarakat melayan mereka. Tidak. Itu hanya menjahanamkan mereka dan akan menjahanamkan generasi akan datang.

Kalau kuasa kebebasan diberikan, maka jangan terkejut akan datang pelbagai masalah,bencana yang akan datang.

Hidup ini mudah. Kau perlu ikut apa yang Allah tetapkan. Memang aku tak rasa apa yang mereka lalui, terutama perasaan naluri mereka. tapi  itu tidak bermakna perlu bersetuju dengan mereka.

Aku tak boleh nak bersetuju dengan mereka semata-mata memikirkan perasaan mereka yang tidak pernah dipinta untuk jadi begitu. Tidak. Aku tidak boleh membelakangi apa yang Allah tegah semata-mata kerana perasaan kesian misalnya, atau kerana kebebasan yang dituntut itu.

Bagi aku,semua kebebasan itu atau hak asasi manusia itu boleh pergi meninggal. Itu adalah ideologi ciptaan manusia. Idea daripada pemikir manusia yang kritis. Kenapa perlu dahulukan prinsip manusia berbanding prinsip Allah yang sudah cukup cantik?

Kamu yang membaca ini, jangan mempersendakan mereka. Atau juga memuji mereka, memberi semangat kepada mereka atas apa mereka lakukan. Puji mereka cantik atau memberi galakkan untuk mereka meneruskan apa yang kepondanan mereka lakukan. Tak perlu. Perbuatan kamu itu hanya akan mendatangkan kemurkaan Allah kepada diri kamu sahaja.

Sekian

Ps : tapi aku masih kenpius, kenapa jarang kita jumpa golongan ni selain melayu? takkan melayu ni selalu terlebih hormon perempuan? siapa yang ingin sambung Master, sila consider tajuk ni...hahaha

1 comment:

Anonymous said...

kebanyakan orang Melayu itu islam...dan orang islam itu diuji imannya, itulah ujian yang Allah berikan kepada mereka...klu agama lain, Allah x payah nak uji pun

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian