Aug 28, 2012

Dunia..,

Dunia ini sentiasa berputar. Sekejap kau ada dibawah dan sekejap kau ada diatas. Namun kita sentiasa tidak menyedari hakikat ini. walaupun mungkin  sebenarnya kita tahu..

Begitu juga kehidupan. Kadang kita berada dibawah, dan kadang kita berada diatas. Kadang kita rasa dikhianati dan kadang kita mengkhianati. Dia tidak pernah lupa untuk memberi rasa setiap kehidupan.

Aku belajar banyak benda selama 26 tahun ini. Ada yang aku dah khatam belajar daripadanya, ada yang aku pandang sambil lewa dan ada yang aku hanya mampu biarkan ianya berlalu..itu proses kehidupan.

Aku tahu, aku tak akan mampu memberi maaf kepada orang lain. Kerana aku terlalu ego untuk semua itu. sebab itu, bila aku memohon maaf kepada orang lain, aku tidak mengharap mereka memaafkan aku.

Perkara yang sangat payah untuk dilakukan itu ialah untuk memberi kemaafan tanpa ada rasa negatif lagi selepas itu. Tanpa rasa dendam, curiga, terasa hati dan sebagainya..

Betulah manusia itu mempunyai banyak kekurangan. Aku akui..




6 comments:

Anonymous said...

Kdg2 mslh itu kite sndiri ciptakan.. "Live well or live hell , you choose.."

Anonymous said...

kdg2 byk org yg sebok dgn masalah orang lain

Kosong said...

i pilih 'or'..mean jalan tengah2..kita manusia ni tak lari dari melakukan kesilapan..kan?

Anony2, yang sebok tu mungkin kaseh kepada kita hehe...

Anonymous said...

Memilh jln tengah xmngkin dpt slesaikn mslh.. Yup, mnusia xpnh lari dr bt kslahan tp knapa bile bt slh kite xbrani mengakui nya dn knapa perlu mncipta byk alasan.. Apepun, pilihan d tgn kite.. Dan jujur itu lah kuncinya..

Anonymous said...

Kdg2 yg sebok itu dtg mmbri peringatn sbb tnpa sedar khadiran kite scr tibe2 stlh keadaan kmbali tenang mnggangu khdupnnya.. Mungkin kite tahu akn hakikat itu tp kite pura2 bt xtahu hnya untuk mmnuhi kepentingn sndiri.. Yg pnting ,hdup jgn tlalu hpokrit..

Kosong said...

terima kasih dgn nasihat ini anonymous.. he

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian