Mar 21, 2012

Dont judge a book by it cover..,

Selalu pendapat mengatakan hal seumpama ini. Jangan judge itu jangan judge ini, sebelum kita tahu apa yang tersurat dan apa yang tersirat dalam hal tersebut. Perkara ini Adalah telah menjadi kebiasaan kepada kita semua.

Tapi, ramai yang tidak mengamalkannya walaupun telah ramai yang mengesahkan teori ini adalah benar. Namun, mengikut prinsip marketing, kaedah ini merupakan salah satu cara yang berkesan dalam memasarkan barangan. Perlunya tarikan produk tersebut berdasarkan pandang pertama customer saja (cinta pada pandangan pertama).

Namun itu marketing. Tapi dalam dunia yang nyata, ianya tidak dapat diaplikasikan. Kerana, manusia itu mempunyai hati yang berbeza walaupun colour rambut lain-lain. The points is bagaimana diri kita itu menerima  gaya hidup, pendapat, cara orang lain. Dalam islam prinsip ini telah pun di ajar oleh Nabi sejak dahulu lagi. Nabi selalu berpesan 'bersangka baiklah kepada sesama insan'.

Untuk memiliki hati yang bersih, kita perlu membuang prasangka buruk. Tidak kira dalam apa hal sekalipun.

Sedaya upaya merawat hati..

No comments:

Blog yang berentak pelbagai, mengkritik dengan pelbagai sudut. kau tak suka, maka berlapang dada, hanya perlu meninggalkan pesanan saja..sekian